Etyka w MLM. Kodeks dystrybutora

Uczciwość jest podstawą każdego biznesu, szczególną rolę odgrywa jednak w marketingu wielopoziomowym. Opiera się on na bezpośrednich relacjach z klientami i współpracownikami, w których zaufanie gra pierwsze skrzypce. Dlatego Europejskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (Seldia) stworzyło kodeks dystrybutora – przewodnik po etycznej sprzedaży.

Kodeks dystrybutora - etyka w MLM - blog o MLM, marketing sieciowy, marketing wielopoziomowy

Seldia dba o dobre praktyki w świecie sprzedaży bezpośredniej i MLM już od 1968 r. (choć samo Stowarzyszenie po drodze przyjmowało różne nazwy). Na podstawie wieloletnich obserwacji i doświadczenia powstał zestaw zasad etycznych, których powinien przestrzegać każdy konsultant.

1. Transparentność

Już przy pierwszym kontakcie z klientem dystrybutor marketingu sieciowego i sprzedaży bezpośredniej powinien udzielić wszystkich wymaganych przez prawo informacji. Ich zakres definiuje europejska dyrektywa dot. praw konsumenta.

2. Prawo do rezygnacji i zwrotu

Sprzedawca musi poinformować klienta o przysługującym mu prawie do zwrotu oraz wymiany towaru zgodnie z obowiązującym prawem.

3. Warunki gwarancji i obsługa posprzedażowa

Klient powinien otrzymać informację o warunkach gwarancji, zakresie obsługi posprzedażowej oraz szczegółach związanych z realizacją wynikających z nich świadczeń.

4. Poszanowanie prywatności

Dystrybutor nie powinien być nachalny w stosunku do klienta. Musi również zadbać o właściwą ochronę jego prywatność i danych osobowych. Wchodzące w życie w 2018 r. rozporządzenie RODO daje co do tego jasne wskazówki.

5. Uczciwość

Sprzedawca nie powinien zawieść zaufania klienta, wykorzystując brak jego wiedzy z zakresu handlu, wiek, stan zdrowia, psychiczną lub fizyczną niemoc czy brak znajomości języka. Należy też unikać wszelkich porównań, które mogłyby wprowadzać klienta w błąd lub naruszać zasady uczciwej konkurencji

6. Wykonawstwo

Wszelkie zamówienia powinny być realizowane tak szybko, jak to możliwe, zawsze w ciągu 30 dni od daty złożenia – chyba, że dystrybutor i klient ustalą inaczej. Klient powinien też otrzymać informację, jeżeli zamówione produkty są niedostępne.

7. Zadośćuczynienie

Konsument ma prawo do bezpłatnej procedury mediacyjnej w przypadku, gdy jego skargi zostaną nierozwiązane przez firmę sprzedaży bezpośredniej.

Kodeks dystrybutora stworzony przez Seldię ma na celu ochronę klienta, a jednocześnie dobre imię całej branży sprzedaży bezpośredniej i MLM. W końcu nieuczciwy sprzedawca wystawia laurkę nie tylko sobie, ale również innym przedstawicielom tego sektora.

Seldia stara się chronić również konsultantów MLM przed nieuczciwymi praktykami ze strony firm MLM. Czy wiesz, jakie zachowanie ze strony organizacji marketingu sieciowego powinno Cię zaniepokoić? Zapisz się na nasz newsletter i polub fanpage na Facebooku, żeby jako pierwszy dowiedzieć się o nowym artykule na ten temat!

Zastaw komentarz